Barbados: cycling from parish to parish - Reisverslag uit Saint Martins, Barbados van Paul Benthem - WaarBenJij.nu Barbados: cycling from parish to parish - Reisverslag uit Saint Martins, Barbados van Paul Benthem - WaarBenJij.nu

Barbados: cycling from parish to parish

Door: paul van benthem

Blijf op de hoogte en volg Paul

10 April 2011 | Barbados, Saint Martins

Van St. Lucia terug naar Trinidad vloog het vliegtuig via Barbados. Ik had het zo uitgekiend dat het vliegtuig s'ochtends daar aankwam en 's avonds weer vertrok. Een goede negen uur had ik dus om dit uitzonderlijke eilandje van nog geen 430 km2 per fiets te verkennen..!
Barbados is uitzonderlijk om de volgende redenen:
1. het is niet-vulkanisch, maar is een stuk opgestuwde oceaanbodem en opgebouwd uit koraal en ligt niet in de Caribische eilanden-boog, maar geisoleerd op zo'n 170 km ten oosten daarvan
2. Het wordt ook wel little-
England of Bimshire genoemd en niet voor niets...
's Ochtends op de luchthaven van Barbados even snel mijn fiets in elkaar gezet en snel op de fiets gesprongen om Barbados te gaan verkennen...
Barbados is echt little-England..
-Natuurlijk net zoals in Engeland, St. Lucia en Trinidad en de andere voormalige Engelse eilanden links rijden, dat ik steeds beter onder de knie begin te krijgen. In het begin vergat ik dat nog weleens en dan na een halve minuut, of korter of langer realiseerde ik me dat niet die aanstormende auto aan de verkeerde kant van de weg reed, maar ik...
-Bewijswijzeringsbordjes en dergelijke doen allemaal heel heerlijk kneuterig Engels aan.
-Landschap lijkt nog het meeste op bijvoorbeeld de graafschap Kent, licht golvend landschap, akkers en weilanden, afgewisseld met hagen.
-Barbados is opgedeeld in Parishes, net zoals in Engeland en je kunt van kerkje naar kerkje fietsen. Op een van de bordjes staat dan bijv. St. John's church nog 5 km.
-Heel veel van die gave, oude Anglicaanse kerkjes, mooi verscholen in het landschap. En als je dan bij een van die kerkjes aankomt, hoor je de orgelmuziek al vanuit het kerkgebouw opstijgen, je werpt een blik naar binnen en je ziet de Psalmen op het bord staan. Een lokale broeder of zuster bespeelt dan een van de Engelse psalmen of geestelijke liederen op het kerkorgel...Allemaal heel erg Engels...!
-Mensen hier lijken ook beleefder. Niet zoals in St. Lucia gefrustreerd en onbeleefd toeteren, maar een beleefd en sympathiek 'pep', waarmee eigenlijk wordt gevraagd: "kan ik er langs?" Waarop ik dan een vriendelijk handgebaar maak en de auto op z'n dooie gemakje mij voorbij rijdt...Op z'n Engels...
-Veel vrouwen dragen ook van die typische Engelse hoedjes en gaan netjes gekleed door het leven...
Welnu, ik zat amper 5 kilometer op mijn fietsje en kwam bij het kerkje van St. Philips uit. Ik wilde net van mijn fiets afstappen, toen ik een vriendelijk 'pep' hoorde...De bestuurder stapt uit en loopt naar mij toe. Waarop ik zeg: "ehj, how r u doin' mate"? Waarop we allebei hard moeten lachen en elkaar van plezier op de schouders kloppen...In mijn verslag over Curacao vertelde ik kort dat ik op Curacao een aangename verpozing met een paar Barbados(z)ianen had. Welnu, het was John Mayers, een van hen, en die kwam ik na een week dus weer tegen op Barbados...Grappig hoor...Rijd je daar als Barbados(z)iaan lekker rustig in je autootje door je eigen omgeving, kom je die Nederlandse mafkees 2000 km verderop weer op z'n fietsje tegen...LOL...!!
Snel een paar fotootjes gemaakt en weer snel op de fiets gesprongen en naar het volgende kerkje gereden: church of St. John's, heel mooi gelegen, met uitzicht op de Atlantische oceaan...!
Welnu, en zo fietste ik op Barbados van church naar church, je hoeft de bordjes maar te volgen en je bent op Barbados altijd verzekerd van een stichtelijke en geestelijke fietstocht...!
Aangekomen bij het volgende kerkje: St. Augustine-church, zag ik een paar vriendelijke broeders buiten op het terrasje voor hun huis, een heerlijk fris biertje drinken...En voordat ik het wist, zat ik al met de twee heren samen op het terras te genieten van een overheerlijk fris Caribisch biertje..Snel nog weer wat foto's geschoten en snel doorgepeddeld richting de luchthaven, want mijn vliegtuig vertrok al weer bijna..Wel een beetje krap, van een paar dozen en heel veel tape een niet al te degelijke 'fietsdoos' gemaakt, rap ingecheckt en ik bofte dat het vliegtuig wat vertraging had, kon ik nog rustig aandoen ook....!!
Een dag op Barbados, eigenlijk te kort, maar het is mij supergoed bevallen..! Wil je een keer naar Engeland, maar dan met tropisch weer, in een Caribische setting...? Ga dan naar Barbados..!!


  • 11 April 2011 - 03:47

    Jansje:

    Wat een leuk verhaal!! En wat leuk dat je een bekende weer ontmoete!! :)

  • 11 April 2011 - 15:42

    Kees:

    Een kerkenpad op Barbados dus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 19 Mei 2009
Verslag gelezen: 827
Totaal aantal bezoekers 71993

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

2009: Mexico-Suriname per fiets

30 November -0001 - 30 November -0001

2011: fietsen Caraïben en Latijns Amerika

Landen bezocht: